1. Care este importanta visurilor in religia ortodoxa?
Explorarea visurilor nu este abordata foarte detaliat in textele Sfintilor Parinti. Visurile nu sunt foarte importante datorita riscurilor pe care le poate reprezenta interpretarea visurilor, atata vreme cat nu avem sufletul curatit prin post si rugaciune.
Visurile revelatoare au totusi un rol semnificativ in evolutia doctrinei crestine si in consolidarea unor dogme. Exista multe astfel de visuri in Sfanta Scriptura, poate cel mai cunoscut fiind visul lui Iosif in care ingerul i se arata pentru a-i spune ca se va naste Pruncul Sfant, Iisus.
2. Ce este visul?
Sfantul Ioan Scararul defineste astfel visul: “este miscarea mintii in somn o data cu nemiscarea trupului”. In timpul noptii, cand trupul este imobilizat, miscarea mintii este numita vis sau reverie. Pe timpul zilei, aceeasi miscare a mintii poarta numele de imaginatie, ne invata Sf. Ioan Scararul.
3. Care sunt tipurile de visuri descrise de Sfintii Parinti?
In timpul somnului omul poate vedea trei lucruri: vise, vedenii si descoperiri. Sfantul Nichita Stetathos le explica astfel:
Visele sunt cele care se schimba permanent in imaginarul mintii, isi modifica permanent reprezentarile si formele.
Vedeniile raman permanent neschimbate. Ele nu se transforma, ci raman permanent imprimate in minte pentru multi ani.
Descoperirile sunt vederi ale sufletului curatit si luminos care se intampla dincolo de orice simt. Vederile acestea descopera tainele lui Dumnezeu.
Din descrierile Sfintilor Parinti se poate observa ca visurile pe care le vedem pe timpul noptii pot proveni de la mai multi factori. Unele visuri sunt rezultatele gandirii, cugetarilor si impresiilor zilei. Sfantul Vasile cel Mare spunea ca visurile provin din impresiile depozitate in memorie pe timpul zilei.
Dar exista si visuri care provin din patimi, din lucrari ale sufletului impotriva firii. Fortele sufletului care au fost activate de impresiile simturilor, provoaca visele din aceasta categorie. Unele visuri pot fi cauzate chiar de forte demonice, negative.
Sf. Ioan Sinaitul avertiza ca “demonii batjocoresc un om atunci cand il iau in stapanire, atat in timpul zilei cat si in timpul noptii”. Uneori demonii pot crea visuri cu ingeri sau martiri si acorda diferite haruri si taine. Parintele Ilie Cleopa avertizeaza ca nu e bine sa ne incredem in astfel de viziuni care apar in vis, deoarece nu se stie de unde provin – de cele mai multe ori ele pot fi cauzate de diavolul mandriei, tocmai pentru a ne testa.
O alta categorie de visuri sunt cele care provin de la Dumnezeu. Acestea sunt numite revelatii si sunt legate de curatia interioara a omului.
Simeon Noul Teolog arata ca putem intelege din visuri ce anume ne framanta cel mai mult. Daca sufletul este iubitor de avutie materiala, atunci se viseaza in incaperi pline de bogatii; daca are sufletul suparacios si invidios atunci ele este urmarit in vis de fiare si serpi veninosi si se umileste cu temeri si lasitate; daca sufletul lui are patima slavei desarte, atunci se viseaza pe tronuri de conducere si avand diferite stapaniri. Omul credincios si silitor in virtute vede in somn sfarsitul lucrurilor primejdioase. Chiar si pe durata visului se roaga si se smereste in fata lui Dumnezeu.
Daca ne curatim sufletul in timpul zilei prin rugaciuni, atunci noaptea vom avea visuri placute. Sfintii Parinti ne invata ca inainte de culcare este bine sa spunem o rugaciune: “inainte sa adormi fa rugaciuni in inima ta si opune-te gandurilor, ca sa nu fii inconjurat de voile diavolului” (Avva Filimon).
4. Cum trebuie sa interpretam visurile?
Intrucat este destul de greu sa deosebim de unde provin visurile, daca sunt de la propriile amintiri, daca sunt de la diferite patimi, de la diavol sau de la Dumnezeu, unii Sfinti Parinti ne sfatuiesc sa nu interpretam visurile decat daca suntem suficient de curati in interior. Chiar daca visul vine de la Dumnezeu, e bine sa nu-l credem ca fiind revelatie, pentru ca ne putem insela. Sfantul Diadoh din Foticeea spune ca e bine sa nu dam crezare visurilor, chiar daca par a fi de la Dumnezeu, deoarece Dumnezeu nu se manie, ci vede ca suntem prudenti si smeriti.
5. Ce ne transmit visurile?
Mitropolitul Hierotheos Vlachos spune ca insusirile visurilor arata starea in care ne gasim, daca suntem robi ai patimilor, robi ai diavolului sau robi ai lui Dumnezeu. Visele dezvaluie sanatatea sau boala noastra. De aceea este necesara spovedania, pocainta si plansul pentru a ne curata de patimi.
Visul in credintele si superstitiile romanesti
In credinta populara romaneasca visul este interpretat in functie de elementele importante care apar in vis, in general acestea fiind ridicate la rang de simboluri universale, comune tuturor oamenilor.
Exemplu: pasarea
Interpretare populara: prin zborul ei este intermediarul intre cer si pamant. Ea simbolizeaza nemurirea sufletului si reprezinta starile superioare de a fiinta si spiritualitatea, inaltarea spirituala, indica capacitatea omului de a evolua. Acest simbol, ca si celelalte, comporta de asemenea si sensuri negativ, prin asociere cu instabilitatea si imaginatia inflacarata, cu lipsa de ordine si metoda.
Alte superstitii romanesti legate de visuri:
„Cand te culci numarand, ai sa visezi ceva”.
„Toate visele visate sambata noaptea spre duminica se izbandesc”
„Ca sa nu mai visezi, sa nu spui visele”
„Se crede ca daca se viseaza cineva zburand, va spori in cinste”
„Daca visezi ca bati pe cineva, vei capata oaspeti”
„Se zice ca daca viseaza cineva ceva ce-si talcuieste ca este rau si impartaseste aceasta altei persoane, acea persoana se zice ca ceea ce a visat e semn a bine si apoi, acel vis se va implini in bine”
„Sarpele in vis arata vant; pestele, ploaie; ouale arata zapada”
„Cand te scoli din somn sa nu te uiti pe fereastra, ca uiti visurile”
„Daca viseaza cineva ca plange, se va bucura”
„…visarea de araturi, morminte proaspete, apa tulbure, lumanari stinse, vite taiate sau visarea de persoane indoliate – prevesteste moarte”
„Visul pe care-l viseaza moasa despre nepotul sau, este socotit in Valcea, ca o adevarata revelatiune a soartei copilului.”
„Fetele, ca sa poata ghici ce fel le va fi ursita, pun in seara de Sf. Vasile asa-numitele “punti” (doua ramuri de mar dulce, in forma de furca, intre care se pune de-a curmezisul o alta creanga tot de mar dulce, care seamana cu o punte). Aceste punti se pun in diferite locuri ascunse si se impodobesc felurit. Cea care a pus isi viseaza peste noapte ursitul sau < scrisul > ei.” – credinta in Oltenia si Muntenia.
In multe situatii, interpretarea populara romaneasca a visului se apropie de semnificatia reala, specifica celui care a visat, avand efecte pozitive asupra persoanei in cauza.
In satul traditional, interpretarea visurilor importante era rezervata batranilor satului sau vracilor, care cu o mare doza de empatie si intuitie reuseau sa descifreze adevarata semnificatie a celor visate.
Totusi, generalizarea unor interpretari de genul „pisica neagra inseamna noroc in vis” nu este deloc utila si indreapta omul care viseaza catre semnificatii false, mesajele transmise de propriul Sine in timpul visului fiind distorsionate si gresit interpretate.