Explorarea visurilor – o punte intre personal si transpersonal

de Strephon Kaplan-Williams

“In prezent, apare o viziune mai cuprinzatoare asupra naturii umane. Aceasta recunoaste unicitatea noastra personala precum si o dimensiune transpersonala, ceva care se afla dincolo de eurile noastre individuale si totusi parte din noi insine. Bazata pe observatii si practici din multe culturi, perspectiva transpersonala este informata de catre psihologia moderna, culturile si stiintele umane, precum si de catre disciplinele spirituale contemporane si de traditiile intelepciunii.” Citat din website-ul Asociatiei de Psihologie Transpersonala (atpweb.org).

Data fiind descrierea generala de mai sus a ceea ce putem considera transpersonal, vreau sa mentionez foarte clar aici modul in care eu consider ca visele si lucrul cu visele pot contribui la pshologia transpersonala si ce anume este transpersonal in vise si lucrul cu acestea.

Scopul nostru, ca in tot ceea ce scriu, este acela de a fi atat clari din punct de vedere conceptual cat si fundamentati in aplicatiile practice din viata de fiecare zi. Aceasta fundamentare o facem referindu-ne la experientele dumneavoastra personale si de asemenea sugerand modalitati, o metodologie pentru a lucra cu experientele transpersonale in vise si in viata. Daca veti practica ceea ce se spune aici, asa cum au facut altii, veti explora noi cai de a trai viata.
Podul

Ca si concept si simbol in vise si in viata, Podul poate contine o semnificatie majora. Atunci cand visati un pod, care ar fi intrebarea-cheie pe care ar trebui sa v-o puneti ? Iata trei dintre intrebarile mele:

– Ce tranzitie importanta este necesara in viata dumneavoastra in acest moment ?

– Ce trebuie sa alegeti sa lasati in urma pentru a merge mai departe in viata ?

– Ce anume leaga vechiul de nou pentru dumneavoastra?
Ca psiholog care se ocupa de vise am invatat sa nu spun altor persoane despre ceea ce ar putea sa insemne visele sau simbolurile din visele lor. Prefer sa ajut pe cei care viseaza prin conectarea la visele proprii intr-o maniera experientiala pentru a gasi singuri intelepciunea din spatele simbolului. Astfel ca atunci cand, ca si ghizi ai viselor, punem intrebari in legatura cu un simbol, afirmam de fapt dreptul acelui visator[1] de a experimenta singur simbolul din visul propriu.

Intrebarile-cheie de mai sus ar putea sa dovedeasca unele calitati interpretative, dar raman deschise la modul in care visatorul ar putea raspunde. De asemenea ii invat pe oameni sa nu-si interpreteze visele prea rational ci, mai curand, sa se apropie de energia simbolului in sine. Denumesc acesta drept abordarea functionala a lucrului cu visele. Cum functioneaza podul in viata reala ?

Perspectiva lucrului cu visele

Eu, ca si analist nu ti-am visat simbolul pentru tine, dar iti pot oferi sugestii din experienta mea pentru ca sa poti lucra cu visul tau. Scopul nostru aici este sa oferim metode pe care cel ce viseaza sa le poata folosi pentru a produce o alta experienta directa a visului. Apoi, din aceasta noua experienta ar trebui sa apara intuitii (insights) referitoare la ceea ce ar putea sa insemne pentru el visul sau simbolul din vis, intuitii care sunt experimentate si la nivelul trairilor, nu doar la cel conceptual.

Acest proces ajuta la mentinerea procesului energetic al visului, capacitatea de a transpune o persoana pe mai multe niveluri. Apoi, din re-trairea a cel putin o parte dintr-un vis, poti obtine insight si posibilitati de a indeplini sarcini de viata. Acestea il tin pe visator cu picioarele pe pamant in viata de fiecare zi. O sarcina in vis este purtarea unui insight de la vis si dinamica acestuia catre o alegere specifica, actiune sau practica in viata de fiecare zi. Aceasta face ca acel insight sa fie real si verifica daca este real sau doar un concept folosit pentru a mentine eul in siguranta in cadrul sistemului sau defensiv. Eul din vis (dream ego) este imaginea visatorului in vis, acel aspect care se relationeaza cu si este afectat de evenimentele si persoanele din vis. Eul din viata vigila este centrul constientei si cel ce ia deciziile (choicemaker).

In 36 de ani de experienta in ajutarea celor ce viseaza sa se descurce cu visele lor am ajuns la concluzia ca visele ne arata cat de eficienti suntem sau nu suntem in vise si in viata. Una din descoperirile mele este de acest gen. Visatorii incepatori sunt de obicei pasivi in visele lor. Se actioneaza asupra lor mai curand decat actioneaza ei insisi. Observa mai curand decat actioneaza. Ei nu se relationeaza nici negativ prin fuga si nici pozitiv sau activ prin apropiere de ceea ce ar putea fi fie ceva amenintator, fie un nou potential valorizant in visele lor.

Atunci, daca acest lucru este adevarat, unde sunt toate calitatile functionale pe care eul din vis nu le arata ?

Raspunsul este, daca luati in considerare o serie de vise proprii sau de ale altora, acela ca acele calitati de relationare, curaj, actiune mai curand decat reactiune, de participare mai curand decat de observare se gasesc in celelalte personaje ale visului !

Eul din vis, imaginea proprie in vis, manifesta o gama restransa a comportamentelor in toate visele visatorului incepator si ale novicelui in descifrarea viselor (beginer dreamer and dreamworker).

Astfel putem afirma ca una din sarcinile celor care se angajeaza sa lucreze cu visele proprii este de a a-si asuma din ce in ce mai multe caracteristici dintre cele pe care numai celelalte personaje din vis le exprima. Astfel, cu cat lucrati mai mult atat cu visele cat si actionati asupra propriei vieti in sensul de a trai activ noi laturi proprii reprezentate in vis nu de catre dumneavoastra insiva ci de catre celelalte personaje si situatii, cu atat mai impliniti, expresivi si eficienti veti fi atat in viata exterioara cat si in cea din vis.

Aceste afirmatii sunt bazate pe lucrul clinic cu sute de persoane si mii de vise, astfel ca exista toate posibilitatile ca afirmatiile mele sa fie destul de precise, desi nu s-au efectuat studii si verificari stiintifice referitor la aceste puncte de vedere.

Astfel ca acesta a fost un mini-curs despre vis si lucrul cu visele pentru a oferi ceva din experienta de baza. Acum ar trebui sa ne concentram in mod special asupra naturii abordarii transpersonale a viselor.

Unele intrebari-cheie

Folosim aceste intrebari-cheie ca pe o functie a constiintei care ne ajuta sa concretizam chestiunile pe care le tratam atat la nivele conceptuale cat si experientiale. Sa incepem cu acestea:

– De ce nu toate experientele sunt transpersonale ?

– Care este cea mai timpurie experienta tanspersonala de-a dumneavoastra ?

– Care este cea mai timpurie experienta de vis de-a dumneavoastra ?

– Ce sunt visele personale ?

– Ce sunt visele transpersonale ?
O definitie a transpersonalului

Asa cum il inteleg eu, psihologul elvetian C.G. Jung a fost primul care a introdus termenul de transpersonal ca modalitate de a conceptualiza alte experiente si mai puternice decat noi insine ca personalitati.

O alta modalitate de a afirma transpersonalul este de a descrie experiente transpersonale ca experiente de o mai mare semnificatie decat viata personala si care provin din ceea ce nu este personal. Noi nu putem construi o sursa sau experienta transpersonala. Aceasta nu este creata de eul personal. Ni se intampla pe neasteptate si fara premeditare, iar producerea ei cu siguranta nu se afla sub controlul nostru.

In orice caz, afirmand acest lucru, trebuie sa adaugam ca exista psihologi transpersonali care incearca sa evoce sau sa creeze experiente transpersonale. Stanislav Grof, un psihiatru transpersonal californian, originar din Cehoslovacia, a elaborat tehnica Respiratiei Holotropice in care grupuri mari de oameni sunt ghidate printr-un proces de respiratie profunda de un ghid care ajuta, dar de obicei nu intervine. Pe parcursul sedintelor de respiratie persoana este incurajata sa se detaseze si sa respire mai profund si mai deplin probabil decat au facut-o vreodata. Tehnica nu este originala de vreme ce Leonard Orr si Wilhelm Reich facusera pionierat in lucrul cu respiratia pentru experiente personale si transcendente. Eu insumi am participat la terapie reichiana si am fost condus chiar de Leonard Orr in persoana in practicarea tehnicii sale (Re-birth – re-nastere). Pe langa exercitiile de respiratie se pune si o anume muzica clasica. Unii participanti au relatat experiente transcendente sau transpersonale si stari de a fi libere de eu asemanatoare celor pe care Dr. Grof le-a descoperit in experimentele sale timpurii la subiectii care luau doze controlate de LSD.

Populatiile bastinase Peyote din America de sud-vest reprezinta un alt exemplu de stari induse necontrolate de eu, experiente transcendente si transpersonale. Dar in religia peyota exista batrani si ritualuri care ghideaza procesul, astfel ca ne putem intreba: apartenenta la aceasta populatie cauzeaza in cele din urma experienta transcendenta sau starile neobisnuite de eu ?

Meditatia, practicata intensiv, a fost de asemenea folosita probabil de mii de ani in diferite religii stari de a fi non-egotice. Dar ca psiholog in Califiornia, m-am confruntat cu un numar semnificativ de cazuri de practicanti ai meditatiei care aproape ajunsesera la psihoza, iar factorul precipitant parea sa fie nu drogurile sau marijuana ci meditatia zilnica si intensiva.

Astfel ca pun cu siguranta sub semnul intrebarii, cel putin pentru un numar semnificativ de oameni, daca poti induce experiente transpersonale prin dizolvarea deliberata a eului cu ajutorul drogurilor sau metodelor precum meditatia.

Termenul cel mai frecvent folosit este cel de “stari modificate de constiinta”. Nimeni nu neaga faptul ca practicantii constiinciosi ai meditatiei si consumatorii de droguri, LSD, marijuana sau alte substante, fie ei peyoti sau nu, faptul ca experimenteaza o constienta in deriva (drift awareness) sau alte taramuri si modalitati de a fi, diferite de felul in care vad ei lumea in mod obisnuit.

Astfel, trebuie sa ne confruntam cu intrebarea cea mai importanta: Poti induce experiente transpersonale prin dizolvarea functiilor normale ale eului si a imaginilor reale? Si de asemenea: Reprezinta starile modificate de constiinta in sine experiente transpersonale ?

O alta functie primara care caracterizeaza starea de vis este faptul uimitor ca aproape intotdeauna exista un reprezentant prezent al functiilor eului pe care il numin eul de vis (dream ego), imaginea visatorului in vis.

Dar cand analizezi rapoartele pe care le fac oamenii in legatura cu “experientele transpersonale” induse de drog, meditatie sau ritual ajungi la concluzia curioasa ca constienta lor egotica de sine este diferita fata de cum functioneaza ei ca euri in viata zilnica si nu prea activa ca eu in experientele lor.

Experientele starilor modificate despre care am citit sau pe care le-am experimentat arata o lipsa completa a alegerii egotice (ego choicemaking) abilitatea de a alege sau nu o anumita experienta. Dizolvarea acestei functii a eului poate produce experiente de constientizare a “altor realitati”, sau, dupa cum prefer eu sa le numesc, “alte imagini ale realitatii “, dar nu am vazut niciodata unde anume a experimentat cineva functii crescute ale eului, dintre care cele mai importante sunt luarea deciziilor si puterea crescuta de a observa natura intrinseca a lucrurilor.

In contrast cu “starile transpersonale” induse sunt mii de rapoarte referitoare la “vise extraordinare” in care persoanele raporteaza o constienta inalta si alegeri pe care nu le-ar fi putut face in functionarea constienta a eului in viata de fiecare zi. Iata cateva exemple.

O studenta de-a mea practica visul lucid, o alta stare modificata, descrisa uneori ca transpersonala. Dupa multe luni de practica in care simtea ca devenise constienta in vis si putea face alegeri, a visat ca se afla inaintea lui Dumnezeu, a realizat asta in vis si a vrut sa puna intrebarea care o chinuise o viata intreaga: “Care este sensul vietii?” In cele din urma, se gandi ea, voi cunoaste adevarul de la “Sursa”.

Ce credeti ca s-a intamplat in acest vis ? Estimati pentru un moment cum ati reactiona, deoarece aceasta ar spune ceva despre dumneavoastra insiva.

Dupa cum probabil stim cu totii, un oarecare autor a facut incasari uriase de pe urma listei de best-seller-uri intitulate “Conversatii cu Dumnezeu”. S-ar parea ca cineva inzestrat cu capacitati psihice deosebite vorbeste in locul lui “Dumnezeu”. Dar orice persoana rezonabil de inteligenta poate vedea din textul lui, daca il poate parcurge, ca acest autor reuseste sa adune multe idei si atitudini din New Age si Noua Psihologie si sa le puna in gura lui “Dumnezeu”. Aceasta incercare evident nesincera de a vorbi in locul Divinului a fost citita si de o persoana pe care o cunosteam si care murea de cancer, dar fara sa o ajute sa-si priveasca altfel viata si ingrozitoarea suferinta de dinainte de a muri.

Lectia ar putea fi ca absolut nimeni nu poate vorbi in locul lui “Dumnezeu” sau a ceea ce este considerat complet diferit de o importanta si de o insemnatate mai mare decat ceea ce poate crea eul personal al fiintei umane. Nu voi face o enumerare a cazurilor pe care le stiu in care cineva incearca sa “vorbeasca in locul lui Dumnezeu” sau sa joace pentru altii rolul de a fi “un maestru perfect” cu consecinte dezastruoase pentru el si pentru altii.

In consecinta, preocuparea noastra este dificila intrebare: Exista experiente transpersonale adevarate si cum ne dam seama ca acestea sunt autentice si nu doar niste creatii inteligente sau stupide ale unui eu omenesc supradimensionat (inflated)? Putem face diferenta ?

Ca terapeut in California timp de multi ani a trebuit sa am de-a face cu unii dintre cei care erau coplesiti psihologic si uneori si spiritual de catre incercarile de grup sau ale vreunui guru de a induce discipolilor experiente transpersonale si transcendente. Oare acesti oameni si-au inceput “calatoria spirituala” fiind deja psihotici borderline sau metodele maestrilor lor erau ceva prea mult pentru ei ?

Afirmam problema inca o data: Exista experiente transpersonale genuine sau oamenii raporteaza experiente de pierdere a eului, apropiate de psihoza sau chiar intr-o psihoza usoara si raporteaza aceste experiente ca fiind spirituale sau transpersonale ?

Ce a facut persoana din exemplul de vis deja citat?

A realizat in vis, constienta fiind, ca nu voia sa stie in vis raspunsul de la Dumnezeu la intrebarea ei “Care este sensul vietii ?”. Isi dadu seama si alese sa nu puna o intrebare atat de importanta. Nu era dreptul ei acela de a-l face pe “Dumnezeu” sa-i spuna ceea ce “Dumnezeu” insusi nu alesese sa-i spuna fara sa fie intrebat. Realiza ca trebuia sa-si traiasca viata zi de zi si din asta sa desprinda semnificatia propriei sale vieti.

Un alt visator care m-a consultat a avut un vis uimitor… dar mai intai sa va descriu contextul. Acest tanar din Germania a indurat conditii grele in calatoria sa catre Tibet pentru a gasi manastirea potrivita si maestrul spiritual potrivit care sa-i spuna ce anume sa faca cu viata lui. Ei bine, inainte sa mearga mai departe catre o manastire indepartata de care auzise, l-a trezit un vis puternic, in care i-a aparut o figura spirituala si i-a spus foarte direct ca nu va gasi niciodata raspunsul pe care-l cauta catarandu-se inca un munte in Tibet si continuind sa-si caute Maestru potrivit. Trebuie sa se intoarca acum in vaile vietii si acolo sa se implice in viata de fiecare zi si sa continue cautarea sensului in modul cum traia existenta reala a lumii. De loc dezamagit, s-a intors in dimineata urmatoare si a pornit inapoi catre casa. De asemenea m-a gasit si pe mine si s-a antrenat cu mine timp de trei luni in California, lucrand asupra vietii lui si a calatoriei in taramul visului.

Eu nu i-am spus semnificatia visului sau. A simtit imediat ce i s-a intamplat chiar cand inca se mai afla in Tibet. A simtit ca isi gasise raspunsul. Nu isi va gasi dimensiunea spirituala a carmuirii sau a sensului vietii undeva in inaltimile pierdute ale vreunei tari “spirituale” precum Tibetul. Trebuia sa se intoarca la viata de fiecare zi si acolo sa traiasca o viata plina de sens bazat pe relatiile de fiecare zi si pe munca cu scop. Cand am vorbit la telefon cu el dupa cativa ani imi spuse ca avea o sotie, doi copii mici si ca lucra ca profesor. Inca simteam in vocea lui cat de important fusese acel vis pentru el si ca se straduia in continuare sa-si faca viata constienta si ca lucra cu visele sale.

Ce putem spune despre experienta personala si transpersonala a acestui visator ?

El cauta cu sinceritate ceva mai important decat viata de fiacare zi pe care o stia de la parinti si socitate. A avut curajul sa caute in cele mai indepartate locuri pe care i le oferea lumea. Dar a avut un si mai mare curaj sa nu-si pre-defineasca felul in care urma sa arate “mesajul ultim”.

Atunci cand calatoresti, deschis fiind la ceea ce vine, nu-l predefini.

Astfel, a putut recunoaste imediat ca primise deja ceea ce venise sa caute. A avut visul in muntii Tibetului, dar acesta i-a spus “nu cauta inaltimile ci intoarce-te in vaile vietii si traieste acolo”. Isi urma visul ca pe o sursa de intelepciune si ghidare in viata. Isi lua experienta transpersonala in viata de fiacare zi. Isi forma un fundament in lumea reala. Acest vis si comportamentul de dupa el ne arata un tanar care nu a renuntat la funtiile de alegere ale eului si de constienta a realitatii in cautarea sa. El nu a incercat sa-si dizolve eul pentru a avea experiente transpersonale. Nu a incercat sa-si induca experiente transpersonale prim metode de dizolvare a eului. A cautat si a ramas deschis la posibilitatea ca mesajul potrivit pentru el sa-i parvina din alta parte decat din eul sau.

Un sceptic ar putea spune, folosind teoria lui Freud, ca noi cream inconstient vise pentru a ne satisface dorintele reprimate, ca aces om a creat inconstient un vis care sa-i permita sa se intoarca acasa si sa-i permita sa renunte la cataratul pe munti si la a cauta incontinuu, fiind astfel permanent frustrat. Am putea merge mai departe si sa spunem ca decat sa accepte posibilitatea ca nu exista nici o alta semnificatie mai mare decat ceea ce creaza eul pentru a se amagi pe sine, el a construit un vis si si-a bazat viata pe acel vis.

Nu sunt sigur ca exista vreo cale ultima pentru a respinge pozitia lui Jane Roberts afirmata in cartile sale despre Seth si anume ca “noi ne cream propria noastra realitate”. Dar daca exista vreo modalitate de a spune “Nu” acestei pozitii atunci eu sugerez ca aceasta este prin lucrul continuu si hotarat asupra viselor si nu prin incercari de inducere a experientelor transpersonale prin dizolvarea functiilor eului.

Practicati cu instrumentele unei constiinte hotarate.

Deschideti-va in fiecare zi la noul care vine si creati cu acesta. Intariti-va functiile constientei si capacitatile de alegere. Traiti din surse de semnificatie si vitalitate altele decat dorintele egoiste simple sau egocentrism. Astfel, atunci cand sunteti hotarati sa urmati si sa dezvoltati posibilitatile semnificative pentru valoare care va intampina, veti avea experiente transpersonale, dar acestea vor fi mai reale deoarece nu ati incercat sa le induceti constient sau sa le creati din dorinte egoiste. Aceasta mentalitate de “producere rapida” a venit din pacate din cultura californiana a anilor ’60 si ’70. O cunosc bine deoarece a trebuit sa ma lupt cu ea in stradania de a dezvolta o abordare a lucrului cu visele realista si profunda.

In consecinta, de pe pozitia constiintei lucrului cu visele pe care o sustin, as spune ca pozitia lui Stanislav Grof, asa cum o stiu eu si cum am subliniat-o mai sus, nu este experienta transpersonala pe care am descoperit-o eu ca reala in viata mea si a studentilor mei. Jung a spus o data, cand a fost intrebat in legatura cu aceste metode de “iluminare rapida” ca, chiar daca functioneaza, fac rau psihicului deoarece individul nu a lucrat din greu si sub supraveghere pentru a se dezvolta in asa fel incat sa fie pregatit pentru experienta si de asemenea sa fie capabil sa o traduca in efecte in viata zilnica.

Astfel, macar pentru cat conteaza, iata definitia mea asupra transpersonalului:

Experienta transpersonala reprezinta o experienta directa a scopului si sensului care i se intampla persoanei si nu este creata sau evocata constient sau inconstient de catre aceasta.

Experienta transpersonala este traita subiectiv ca Altul si nu indusa si controlata de catre eu.

Experienta transpersonala are eul inca prezent prin efectuarea de alegeri si functiile constientei dar aceste functii percep si se relationeaza la experiente intense de intelepciune, scop si sens, ceea ce implica o sursa mai mare de semnificatie decat ar putea fi creata de catre persoana, constient sau inconstient.

O astfel de definitie este, desigur, greu de aplicat intr-o maniera controlata experientelor directe pe care le au oamenii. Tot ceea ce pot sa spun acum este ca macar sa cunoasteti problemele care au fost descrise aici si de catre altii si sa va faceti alegerile tinand cont de ele.

Ceea ce alegem este ceea ce devenim. Modul in care actionam determina modul in care se va actiona asupra noastra. Daca aceste afirmatii par adevaruri fundamentale, atunci este important sa va clarificati ce reprezinta sau nu transpersonal pentru dumneavoastra.

In termeni de vise eu imi asum pozitia ca visele au sens iar lucrul cu visele poate si chiar aduce sens si intelepciune pentru viata de fiecare zi. Eu insumi traiesc asa. Am si rezultate. Am un numar de studenti implicati pe termen lung care nu sunt atat studentii mei cat studentii propriilor lor vise si a sursei de vise.

Ceea ce eu numesc Sursa Viselor este un centru mai mare si altul decat eul personal al individului sau decat eul colectiv al unui grup sau religie sau alta structura organizata de comportamente si credinte.

Visele ne prezinta mereu problemele-cheie ale vietii noastre si ceea ce facem sau nu facem relativ la acestea sau in legatura cu rezolvarea acestora pentru noi insine si pentru altii. Nu am intalnit pe nimeni mai destept sau mai intuitiv decat propriile vise, astfel ca am postulat ca in noi si in viata noastra se afla un centru care este mai intelept si mai intreg decat suntem noi insine in imaginile si atitudinile noastre egotice despre noi si despre ceea ce credem ca suntem.

Lucrul cu visele ne ajuta sa exploram diferenta dintre ceea ce crede eul nostru personal despre sine si cum ne vede o alta sursa de intelepciune si iluminare. De aceea, alaturi de Jung, denumesc imaginile eului personal despre sine ca fiind subiective, iar imaginea mai larga a noastra tuturor, asa cum apare in vise, ca fiind imaginea obiectiva a noastra insine.

Fundamentul intregii munci cu visele este de a separa imaginea eului personal de imaginea transpersonala a ceea ce suntem si ar trebui sa facem cu viata noastra. Aceasta este o datorie majora in viata si cu cat ajungem mai repede la ea, cu atat mai bine.

Viziunea transpersonala sau personala asupra dumneavoastra insiva

Ganditi-va doar ce ar insemna pentru dumneavoastra si pentru cei cu care va relationati daca v-ati cunoaste pe dumneavoastra insiva nu doar printr-o viziune personala ci si prin una transpersonala. Deoarece asta sugerez ca vi se poate intampla in angajarea constanta in lucrul cu visele. Acesta poate nu reprezinta singura metoda, dar este una din metodele majore de autocunoastere adevarata si ca ceea ce poate alege drept scop in viata. Iata in continuare o descriere a diferentelor dintre o viziune personala si una transpersonala asupra propriei persoane.

O persoana prinsa intr-o viziune personala de sine arata urmatoarele caracteristici:

· Vrea ceea ce vrea atunci cand vrea acum;

· Alege mai intai pentru sine in orice situatie posibila;

· Crede despre sine ca este buna daca nu chiar minunata;

· Se promoveaza pe sine in lume in mod competitional fara nici o grija pentru ceilalti;

· Isi defineste experientele in termeni subiectivi raportati la sine;

· Manipuleaza si inseala pentru a obtine ceea ce vor;

· Vorbele ii sunt adesea altele decat actiunile;

· Ofera mult, dar da putin;

· Incearca sa controleze lucrurile si oamenii mai curand decat coopereaza si creeaza impreuna cu altii;

· Ramane subiectiva si defensiva si nu incearca sa devina obiectiva in raport cu toata experienta;

· Angajamentele si actiunile ii sunt mai degraba distructive decat creative.

Fiti precauti cu acesti oameni. Cautatile vulnerabilitatea si incercati sa-i ajutati sa inteleaga ca se pot schimba daca vor cauta cu adevarat vindecare. Dar daca raman incapatanati in defensele lor raportati-va la ei ca la orice adversar. Asa este lumea.
O persoana care se leaga de valorile transpersonale e foarte probabil ca:

· Cauta iluminare interioara dintr-o multime de surse;

· Alege lucrurile a caror valoare este dincolo de satisfacerea nevoilor;

· Se deschide vietii pe masura ce aceasta vine mai curand decat incearca sa controleze ceea ce i se intampla in viata;

· Cauta si se deschide la o mai mare intelepciune si semnificatie decat poate crea ea insasi;

· Are cuvintele in acord cu faptele;

· Traieste ceea ce preda si preda ceea ce traieste;

· Are o experienta mai inalta a sensului si incearca sa aduca aceste lucruri in lume pentru ceilalti precum si pentru sine;

· Trateaza cu toate aspectele vietii, inclusiv latura intunecata, si care nu are doar o inclinatie pentru bine, perfectiune, natura ultima;

· Nu cauta doar experiente extraordinare ci cauta sensul tuturor experientelor.

Fiti precauti si cu cei care cauta transpersonalul sub orice forma. Verificati daca sunt stabili in lumea reala. Sau nu cumva par sa se lase umpluti si egocentristi de catre propriile experiente transpersonale? Readuceti mereu constienta umbrei umane la oamenii transpersonali astfel incat spiritualitatea lor sa nu-i absoarba de la a fi cu picioarele pe pamant. O Maica Tereza va avea intotdeauna nevoie de leprosii sai pentru a contrabalansa devotiunea sa extrema pentru Dumnezeu. Nu neglijati sexualitatea si functiile sale de vitalitate in cautarea si trairea experientelor transpersonale. Asigurati-va intotdeauna, pentru sine si pentru altii, ca nu experienta in sine reprezinta scopul ultim ci ceea ce faceti pentru a face constienta si semnificativa chiar si cea mai transcendenta experienta pentru viata de fiecare zi reprezinta cu siguranta contextul si fundamentul dumneavoastra.

Eu sugerez, la fel ca si Jung, ca scopul vietii noastre vine dintr-un centru mai mare decat eul personal. Un astfel de centru este sursa viselor. Un alt astfel de centru pentru scop si semnificatie este un centru care se misca in situatiile noastre de viata cu oameni si evenimente, care Jung spunea ca poate fi atins si urmat daca urmam cu adevarat intuitia primara si sincronicitatea evenimentelor care ne rasar in cale.

Raportat la traditiile religioase poate fi semnificativ daca lucrati si cu ceea ce este evocat in ceremonie si devotiune, avand o baza individuala. Ce invatati dumneavoastra din experientele dumneavoastra religioase si purtati in viata de fiecare zi?

Nu doar experienta transpersonala, ci ceea ce faceti atat cu experienta personala cat si cu cea transpersonala este ceea ce conteaza in modul cum va traiti viata si ceea ce vi se intampla.

Strephon Kaplan-Williams
Visam sa ne trezim !